ajallisesti omavaraiseksi tuleminen

Dyches_T-200x250.png

Vanhin Timothy J. Dyches, Yhdysvallat
toinen neuvonantaja Euroopan vyöhykkeen johtokunnassa

Keväisin meillä on etuoikeus juhlia pääsiäistä, kun pohjoisella pallonpuoliskolla talven kuuraisen käden ote on hellittänyt ja ilmassa on kevään lämpöä.  Se on kaikkialla uudestisyntymisen ja uuden elämän alun aikaa.

Kutsumme teitä jälleen kerran tulemaan hengellisesti ja ajallisesti omavaraisiksi.  Jeesuksen Kristuksen evankeliumissa hengellinen ja ajallinen omavaraisuus sisältyvät toisiinsa.

”Omavaraisuus on kyky, sitoumus ja pyrkimys huolehtia omista ja perheen hengellisistä ja ajallisista elämän perustarpeista. Kun jäsenistä tulee omavaraisia, he kykenevät paremmin myös palvelemaan muita ja pitämään heistä huolta.

Kirkon jäsenet ovat vastuussa omasta hengellisestä ja ajallisesta hyvinvoinnistaan. Koska heitä on siunattu tahdonvapauden lahjalla, heillä on etuoikeus ja velvollisuus päättää asioistaan, ratkaista ongelmansa ja pyrkiä tulemaan omavaraisiksi. Jäsenet tekevät niin Herran innoituksella ja omien kättensä työllä.”

Kuinka voin tulla ajallisesti omavaraiseksi?

Opi työn arvo ja siunaus

”Oivaltakaamme, että etuoikeus tehdä työtä on lahja, että voima tehdä työtä on siunaus, että rakkaus työhön on menestystä.”2

Työn arvo elämässämme on tärkeä oppiessamme asioita, jotka tuovat kestävää onnea ja kasvua.    Vartuin isossa perheessä, jota kasvatettiin työn periaatteen pohjalta.  Muokkasimme maata kylvöjä varten, kylvimme siemenet, kastelimme ja kitkimme päivittäin läpi kasvukauden, korjasimme satoa ja sitten säilöimme sitä purkittamalla tai pakastamalla.  Ja nämä olivat vasta kesäkauden töitä.

Uskolliset vanhempani olivat aina paikalla kannustamassa, opettamassa ja työskentelemässä meidän rinnallamme.  He eivät koskaan pyytäneet meitä tekemään mitään sellaista, mitä he itse eivät olisi halunneet tehdä.  Perheessä työn siunauksiin sisältyivät luovan ponnistelemisen ja ”hyvin tehdyn työn”  viehätys, silloin ja tulevaisuudessa tarvittavien hyödyllisten taitojen hankkiminen, muiden palveleminen, työhön liittyvien odotusten ja siinä suoriutumisen ymmärtäminen sekä itsekurin oppiminen.

Koulutusmahdollisuuksien hyödyt

Ennen esikouluun menoa meiltä odotettiin, että opimme solmimaan kengännauhamme, tunsimme kellon, osasimme ulkoa osoitteemme ja puhelinnumeromme sekä harjoittelimme kulkemaan koulumatkan kävellen.  Läpi kouluvuosien meitä kehotettiin aina tekemään koulussa parhaamme ja vanhempamme odottivat meidän aina yltävän parhaimpaamme.  Me opimme koko ajan.

Usko edeltää ihmettä

”Herra kyllä auttaa, kun käännymme Hänen puoleensa hädän hetkellä, varsinkin kun olemme sitoutuneet tekemään Hänen työtänsä ja noudatamme Hänen tahtoaan. Mutta Herra auttaa vain niitä, jotka ovat halukkaita auttamaan itseään. Hän odottaa lastensa olevan omavaraisia siinä määrin kuin voivat.”3

Eräs henkilö, joka hiljattain suoritti omavaraisuuskurssin, kertoo omasta uskon ja toiminnan matkastaan:

”Aloin toteuttaa käytännössä kaikkea, mitä opin, muun muassa käyttää aikaani viisaasti.  Nyt tunnen, että olen tärkeä yksilönä ja kykenen tekemään asioita, joita en olisi koskaan aiemmin kuvitellut osaavani.

Luen pyhiä kirjoituksia ja rukoilen koko sydämestäni joka päivä – tiedän, että olen tärkeä taivaalliselle Isälleni.  Minulle alkoi tapahtua asioita, joita en olisi koskaan osannut kuvitella.  Se oli uskomatonta.  Oli aivan kuin joku olisi työnhaussani ohjannut askeliani. Minulla ei ollut vaikeuksia kielen kanssa.

Kun esittelin itseni eräälle naiselle, joka etsi lapsenvahtia tyttärelleen, niin heti kun astuin ovesta sisään, tuo pieni tyttö tuli halaamaan ja suukottamaan minua.  Hän pysyi vieressäni koko haastattelun ajan, ja tästä syystä sain työn.  Perheen aviomies auttaa meitä nyt löytämään työtä pojalleni.

Sen jälkeen eräs toinenkin  on tarjonnut meille työtä.  Eräs kirkon sisar auttoi minua löytämään asunnon.  Ensimmäistä kertaa elämässäni teen asioita, jotka eivät ole koskaan ennen olleet mahdollisia omalla kohdallani.”4

Kun kehitymme ajallisessa omavaraisuudessa,  me pidämme yllä hyvää terveyttä liikkumalla säännöllisesti, syömällä ravitsevasti ja huolehtimalla hyvästä henkilökohtaisesta hygieniasta.  Me elämme varojemme mukaan ja säästämme rahaa välttäen velkaa.  Ne, jotka ovat omavaraisia, paastoavat ja lahjoittavat iloiten runsaan paastouhrin.

Tie täydellisyyteen edellyttää sitä, että elää evankeliumin mukaan joka ainoa päivä.  Silloin ajallisesti omavaraiseksi pyrkimisessä hyödynnetään Jeesuksen Kristuksen evankeliumin kaikkia periaatteita. Rukoilen, että tulevina kuukausina ja vuosina me kaikki voimme tehdä niin.

1. Käsikirja 2, 6.1.1.
  2. David O. McKay, Pathways to Happiness, 1957, s. 381.
  3. Ks. vanhin L. Tom Perry, ”Itseluottamus”, Valkeus, tammikuu 1992, s. 75.
  4. Ks. myös OL 60:13; 130:20–21.