BYU Synthesis -bigband Vaasassa 12.–13.7.2016

Ihastuttavia tulkintoja ja sovituksia maailman tunnetuimmista jazzkappaleista uskomattoman taitavien soittajien ja laulusolistin esittäminä, haltioitunut yleisö, leppoisa ja viihtyisä ilmapiiri! Tuon kaiken sai aikaan BYU Synthesis vaasalaisessa kesäravintola Strampenissa.

BYU Synthesis on amerikkalainen jazzbigband, joukko tavallisia, innokkaita ja iloisia musiikin opiskelijoita Brigham Youngin yliopistosta Utahista, tosin poikkeuksellisen lahjakkaita. Orkesterissa soittaminen on osa heidän opiskeluaan.

Orkesterin johtaja Ray Smith on johtanut orkesteria jo 34 vuotta. Hän kertoi, että orkesteriin on todella vaikea päästä. Vuosittain hakijoita on noin 120, joista kokeiden perusteella valitaan 20 parasta. Tultuaan valituksi opiskelijalla on varmistettu opiskelupaikka vain yhdeksi lukukaudeksi kerrallaan. Ennen uutta lukukautta järjestetään jälleen uusi koetilaisuus, jolloin jälleen 20 parasta valitaan. Harjoituksia orkesterilla on neljä kertaa viikossa. Omatoimista harjoittelua edellytetään kolme tuntia joka päivä.

Lähes kaikki orkesterin jäsenet ovat palvelleet lähetystyössä eri puolilla maailmaa. Ulkomaankiertueita he tekevät joka kolmas vuosi. Tänä vuonna neljän viikon kiertue suuntautui Suomeen, Viroon, Latviaan, Liettuaan ja Ruotsiin. Tämänkertainen Suomen-vierailu oli jo kolmas. Aiemmin orkesteri on esiintynyt mm. Pori Jazz -festivaaleilla.

Troy Streeterin, orkesterin managerin ja organisaattorin, kertoman mukaan seuraavaa ulkomaan kiertuetta aletaan suunnitella heti kotiinpalun jälkeen. Sen kohteena on Etelä-Aasia. Rahoitus ulkomaan kiertueisiin tulee lahjoituksina. Kaikki kiertueen konsertit ovat maksuttomia.

Orkesterin laulusolisti, loistavaääninen ja taitava tulkitsija Brigitta Teuscher sanoo, että musiikki on hänen elämänsä. Hänen tavoitteenaan ja unelmanaan on esiintyä ja tehdä omia levytyksiä. Hänellä on myös oma yhtye Hope and Illusion, jonka kanssa hän esittää itse tekemäänsä musiikkia.

Kitaristi Parker Speirs on soittanut Synthesissä jo 2,5 vuotta. Hän on juuri saanut opintonsa päätökseen eikä sen vuoksi voi jatkaa orkesterissa enää tulevana lukukautena. Hänellä on siten edessä työpaikan haku, ja tietenkin hän etsii sellaista työtä, jossa voisi olla tekemisissä musiikin kanssa joko opettajana, muusikkona tai freelancerina.

Synthesisin ohjelmistoon kuuluu niin klassinen swing, jazz, blues, rock, fusion ja gospel kuin latinalaisamerikkalainenkin musiikki. Omien kappaleidensa lisäksi ryhmä soittaa Count Basien, Duke Ellingtonin, Glenn Millerin ja Louis Armstrongin kaltaisten jazzlegendojen ajattomia kappaleita sekä nykypäivän legendojen Gordon Goodwinin, Alan Baylockin ja Mike Tomaron moderneja kappaleita.

Strampen-illan huipennukseksi bigbandin johtaja tarttui omaan klarinettiinsa ja loihti ilmoille oman tulkintansa niin innokkaasti, että yhtäkkiä hän kupsahti kumolleen orkesteriaition pimentoon. Yleisön jo pelätessä äkillistä sairauskohtausta klarinetti nousi näkyviin, ja orkesterin johtaja jatkoi soittoaan pitkin pituuttaan lattialla maaten. Edes vammautuneen jalan pettäminen ei voinut estää häntä jatkamasta.

Vaasan-vierailunsa aikana BYU Synthesis esiintyi aluksi 12.7.2016 Vaasan yliopistolla sisällyttäen siellä ohjelmaansa pienen hengellisen takkavalkeaillan, jonka aikana myös lähetysjohtaja Wayne T. Watson puhui. 13.7. orkesteri esiintyi kahteen otteeseen Vaasan kauppatorilla, ja loppuhuipennukseksi saimme nauttia saman päivän iltana heidän musiikistaan kesäravintola Strampenissa. Jokaisessa esiintymisessään he toivat kauniisti esille sen, että he ovat Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseniä ja että me kirkon jäsenet olemme oikeastaan ihan mukavia ihmisiä.

Bändin seuraavaa Suomen-kiertuetta odotellessa Sing, Sing, Sing soi vielä monta viikkoa ainakin minun korvissani.

Strampen.JPG