Ekumeeninen, uskontojen välinen jouluateria

Jouluateria

Vuoden 2017 helmikuussa luterilaisen kirkon Tampereen hiippakunta järjesti YK:n yleiskokouksen julistaman yhteisymmärrysviikon aikana keskustelutilaisuuden Tampereen Vapriikissa. Tilaisuuteen oli kutsuttu eri kirkkokuntia ja uskonsuuntia edustavia nuoria. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoa eli mormonikirkkoa edusti Tommi Murtonen.

Tämän tilaisuuden kautta mormonikirkon Tampereen seurakunta sai yhteyden Tampereen hiippakunnan verkosto- ja yhteisötyön asiantuntijaan Hanne von Weissenbergiin. Hän ja hänen työtoverinsa Timo Frilander kutsuttiin tutustumaan Tampereen mormonikirkkoon. Kirkkorakennukseen tutustumisen yhteydessä keskusteltiin kunnioittavasti monista uskoon ja uskontoon liittyvistä asioista, ja tilaisuus oli molemmille osapuolille antoisa.

Yhteiset tapaamiset jatkuivat 19. joulukuuta 2017 Tampereen hiippakunnan piispan Matti Revon järjestämällä jouluillallisella. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon Tampereen vaarnan johtaja Samuel Koivisto kertoo tilaisuudesta näin:

”Tampereen piispa Repo ja hänen vaimonsa kutsuivat minut ja veli Tommi Murtosen osallistumaan ekumeeniselle ja uskontojen väliselle jouluaterialle tiistaina 19. joulukuuta 2017 Tampereen piispantaloon.

Yhteiselle illalliselle osallistui myös ortodoksisen kirkon, helluntaikirkon, adventtikirkon, baptistikirkon, bahá’í-yhteisön, šiiamuslimi- ja tataariyhteisöjen sekä evankelis-luterilaisen kirkon edustajia.

Ohjelmassa oli upea huilumusiikkiesitys, ja osallistujat saivat koristella yhdessä joulukuusen (kuvassa kuusi taustalla) sekä kertoa maittavan aterian yhteydessä oman yhteisönsä vuoden onnistumisista ja kohokohdista.

Tilaisuus oli kotoisan lämminhenkinen ja avoin. Saimme mahdollisuuden tutustua toisiimme ja huomata, kuinka arvokasta uskontojen välinen kanssakäyminen on ja kuinka usko yhdistää meitä monilla tavoilla.

Kiitos vielä erinomaisesti järjestetystä tilaisuudesta, piispa Repo.”