Euroopan pyhien usko

Euroopan pyhien usko

Vyöhykkeen johtohenkilön sanoma


Vanhin José A. Teixeira, Portugali
Euroopan vyöhykkeen johtaja
Teixeira-Jose-A_200x250.jpg


Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen ilmenee valinnoissamme erityisesti vastoinkäymisten kohdatessa. Pitämällä kiinni rautakaiteesta Euroopan pyhät poimivat Herran lupaamia hedelmiä ja tulevat hengellisesti ja ajallisesti omavaraisemmiksi.

Moldova

Moldova

Serghei ja Mariana Covali löysivät palautetun evankeliumin 19-vuotiaina. Sen jälkeen kun Serghei oli suorittanut oikeustieteen maisterin tutkinnon ja Mariana oli palvellut lähetystyössä, Covalin perhe päätti asettua asumaan Moldovaan, mistä suurin osa nuorista kirkon jäsenistä oli jo muuttanut muihin maihin. He elävät miehen tuloilla, ”jotta kotimme voi olla evankeliumikeskeinen – turvallinen paikka, missä äiti voi opettaa evankeliumin mukaista elämää.

Oli vaikeaa tulla toimeen vain yhden tuloilla, mutta Herra koetteli ensin uskoamme ja on sitten siunannut meitä riittävällä toimeentulolla tarpeisiimme nähden.

Työtoverini tietävät, etten työskentele sunnuntaisin. Ollessani 28-vuotias sain työn, jossa johdan ulkomaalaisen asianajotoimiston Moldovan konttoria. Se tuli yllättäen, koska suoritettuani opinnot oikeustieteellisessä tiedekunnassa olin lähtenyt lähetystyöhön. Pelkäsin, että kahden vuoden aikana unohtaisin oppimani eikä kukaan palkkaisi minua. Mutta 28-vuotiaana näin selvästi, että Herra maksoi takaisin kymmenkertaisesti. Olin maan nuorin asianajaja, joka johti ulkomaista asianajotoimistoa. Nyt 30-vuotiaana tunnen itseni siunatuksi ollessani tässä työssä.”

Tšekin tasavalta

Tšekin tasavalta

Vaclav ja Martina Sindylkovi liittyivät kirkkoon vastavihittynä avioparina juuri ennen sosialismin kaatumista maassa. He kokivat koettelemuksia ja siunauksia kasvattaessaan viittä lastaan maassa, missä kaksi lasta on riittävästi. ”Evankeliumi on parasta, mitä voimme antaa lapsillemme”, Vaclav sanoi. ”Yhteiskunnassa, jossa taloudellinen toimeentulo vaatii kaksi työssäkäyvää vanhempaa, me arvostamme iankaikkisia perhesuhteita. Valitsin työpaikan, joka on lähellä kotia ja jossa palkka on pienempi, jotta voin viettää enemmän aikaan perheeni kanssa. Vaimoni on kotona luomassa vahvoja, iankaikkisia perhesiteitä. Maksamme täydet kymmenykset, ja meillä on aina ollut riittävästi tarpeisiimme. Aktiivisuutemme kirkossa motivoi lapsia osallistumaan. Mutta todellinen avain vanhurskaaseen jälkikasvuun on säännölliset käynnit temppelissä. Henki kehottaa meitä olemaan ystävällisempiä ja rakastavampia toisiamme kohtaan. Kolme heidän lapsistaan on nyt palvellut lähetystyössä.

            Islanti

Islanti

18-vuotias Karolina Gudnason Islannista valmistautuu lähtemään lähetystyöhön. Hän poikkesi perinteestä, eikä juonut alkoholia valmistujaispäivänä kieltäytyen ystävällisistä tarjouksista. ”Ilman alkoholia ei voi pitää hauskaa”, muut moittivat. ”Vaikka jotkut eivät ymmärtäneet syitäni, minulla oli myös tilaisuus lausua todistukseni muille, jotka kuuntelivat.” Karolinalla on todistus siitä, että rohkeus eikä periksi antaminen, kuten presidentti Monson vakuuttaa, luo lähetystyömahdollisuuksia.

Italia

Italia

Veli Angelo Melone, jolla oli todettu imusolmukesyöpä, oli päättäväinen uskossaan ja kävi kirkossa joka sunnuntai sairaalahoitojensa aikana. Angelo parani uskonsa avulla. Hänen rohkea esimerkkinsä vaikutti nuoreen tutkijaan, ja tämä liittyi kirkkoon.

Myöhemmin veli Melone tunsi innoitusta valmistautua perheensä kanssa tulevaa maanjäristystä varten L’Aquilassa. Huhtikuun 6. päivänä vuonna 2009 hänen kotinsa, joka sijaitsi muutaman kilometrin päässä järistyksen keskuksesta, tuhoutui. Hänen perheensä pakeni järistystä tärkeät paperit ja perustarpeet mukanaan. Järistystä edeltäneenä iltana toinen auto oli pysäköinyt hänen parkkipaikalleen, joten hän oli pysäköinyt kauemmas. Tuo toinen auto tuhoutui täysin, mutta hänen autonsa pelastui. Hänen sekä kolmen muun kirkon jäsenen perheet pysyivät turvassa tuossa autossa odottaessaan pelastajia kirkosta.

Hänen 7-vuotias tyttärensä piirsi kuvan heidän tuhoutuneesta kodistaan – ”Melonen perheen koti maanjäristyksen tuhoamana”. Hän vakuutti tyttärelleen: ”Melonen perheen koti on rakennettu evankeliumin kalliolle, eikä sitä voi koskaan tuhota.” Tytär sai rohkeutta ja hymyili jälleen.

Nämä ovat vain muutamia monista uskollisten pyhien todistuksista Euroopan vyöhykkeellä. Lausun todistukseni, että kun pysymme uskollisina, me voimme kokea iloa jopa elämän haasteiden keskellä.