Helsingin ensimmäisen seurakunnan piispakunta vaihtui

Piispakunta

Helsinki 1. seurakunnan piispakunta vaihtui sunnuntaina 15. tammikuuta. Uudeksi piispaksi on kutsuttu Matti Roto. Piispan ensimmäiseksi neuvonantajaksi on kutsuttu Aki Huttunen, ja toiseksi neuvonantajaksi Kalev Tiits.

Entinen piispa Niilo Kervinen, sekä 1. neuvonantaja Timo Salminen, 2. neuvonantaja Ville-Matti Riihikoski, ja kirjuri Timo Lindroos vapautettiin tehtävistään.

Piispakunta palvelee tyypillisesti noin viiden vuoden jakson kerrallaan.

Uusi piispa Roto kehotti puheenvuorossaan seurakuntalaisia tekemään tilaa erilaisuudelle ja pitämään toisistaan huolta. Hän muistutti, että toisten palveleminen on hyvä lääke myös kaamosmasennukseen.

Piispa Roto on palvellut aiemmin mm. nuorten miesten johtajana, vanhinten koorumin johtajana, sekä Helsingin vaarnan korkeassa neuvostossa. Roto työskentelee kansainvälisen IT-alalla toimivan yrityksen johtotehtävissä. Hänellä on kaksi aikuista lasta.

Huttunen on palvellut aiemmin mm. Helsingin vaarnan tekniikka-asiantuntijana, pyhäkoulun johtajana, nuorten miesten pyhäkoulun opettajana sekä alkeisyhdistyksen opettajana. Hän on ammatiltaan elokuvaaja, ja hänellä on kaksi pientä lasta.

Toisen neuvonantajan tehtävään kutsuttu Kalev Tiits on palvellut aiemmin viidessä eri piispakunnassa, mukaan lukien Helsingin ensimmäisen seurakunnan piispana. Hän on palvellut myös mm. erilaisissa musiikkiin liittyvissä tehtävissä. Hän on ammatiltaan musiikkiteknologian opettaja Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa. Hän on kolmen aikuisen lapsen isä.

Neuvonantajat Huttunen ja Tiits vastasivat yhdessä Helsingin vaarnan etäkokouksien teknisestä toteutuksesta läpi korona-ajan. Huttunen vastasi kuvasta, ja Tiits äänestä.

- Tunnen, että on Herran tahdon mukaista siirtyä teknisestä tekemisestä nyt toisenlaisiin tehtäviin, Huttunen sanoo.

Piispakunnan kirjuriksi on kutsuttu Niklas Hietanen, ja toimisihteeriksi Ville-Matti Riihikoski. Apulaiskirjuriksi on kutsuttu Antero Ollila.