James M. Parker in memoriam

Parkerit
Lähetysjohtaja ja sisar Parker Suomessa vuonna 1978.

Suomen entinen lähetysjohtaja James M. Parker kuoli 4. helmikuuta 2018. Hänen muistotilaisuutensa pidetään 28. huhtikuuta 2018 klo 11:00 paikallista aikaa Ensignin vaarnakeskuksessa osoitteessa ”A” Street 135, Salt Lake City, Utah.

James M. Parker syntyi vuonna 1933 Ogdenissa Utahissa Edwin James ja Grace Hull Parkerin perheeseen. Hän solmi avioliiton Beverly Bensonin kanssa Salt Lake Cityn temppelissä 27. syyskuuta 1961. Heillä on neljä lasta Flora, Grace, James ja Scott.

Lähetysjohtaja Parker palveli Suomessa kokoaikaisena lähetyssaarnaajana vuosina 1953–1956 ja lähetysjohtajana vuosina 1878–1981.

Flora-tytär kertoo isästään: ”Isän lähetystyö nuorena lähetyssaarnaajana ja lähetysjohtajana Suomessa oli hyvin merkityksellistä hänen myöhemmälle elämälleen. Perheemme on ikuisesti kiitollinen yhteyksistämme Suomeen ja uskollisiin pyhiin siellä. Ne ovat rakkaita muistoja.”

Vuonna 1997 James M. Parker kirjoitti kirjassa Muistamme:

”Rakkauteni, uskoni ja kiitollisuuteni Suomea ja suomalaisia kohtaan kasvaa päivittäin samoin kuin todistukseni Jeesuksen Kristuksen palautetun evankeliumin totuudesta. Olen hyvin kiitollinen tuosta tilaisuudesta, joka tuli osaksemme saadessamme levittää evankeliumin sanomaa Suomessa.

Elämämme on rikkaampaa, todistuksemme ovat vahvempia ja Herraa ja Hänen evankeliumiaan kohtaan tuntemamme rakkaus on kasvanut Suomen ja suomalaisten pyhien piirissä. Opin paljon teiltä kaikilta, varsinkin suomalaisilta kirkon johtajilta ja niiltä lähetyssaarnaajilta, joiden kanssa me palvelimme. Tiedän, että Jumala elää, että Hänen Poikansa, Jeesus Kristus on meidän Lunastajamme ja Vapahtajamme. Evankeliumi palautettiin profeetta Joseph Smithin kautta.

Mormonin kirja on Jumalan sanaa ja suuri siunaus meille lukiessamme sen sanomaa Raamatun ja muiden pyhien kirjoitusten ohella. Elävä profeetta johtaa meitä tänäkin päivänä. Miten ihanaa onkaan tietää nämä suurenmoiset totuudet.

Jumala siunatkoon kaikkia teitä ja rakasta Suomen maata.” (Ks. s. 91.)

Parker
Perheen lapset vasemmalta: Flora, James, Scott ja Grace.