Frankfurt am Main

Kirkon ohjelma tukee seksuaalisesta hyväksikäytöstä toipumista

Kahdessatoista oppiaiheessa yhdistyvät opetuksellinen, hengellinen ja terapeuttinen suhtautumistapa toipumiseen.  Tämän ohjelman ydin keskittyy Vapahtajaan Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovituksensa parantavaan voimaan.

”Tunnen olevani hyväksytty ja rakastettu.” ”Nyt minulla on toivoa.” ”Olin masentunut enkä halunnut mitään, nyt haluan asioita itseäni varten.” ”Minua itkettää, nämä ovat onnen kyyneliä.” ”Odotan tätä innolla koko viikon.” ”Nämä opetukset tihkuvat sieluuni, ja tunnen oloni emotionaalisesti kevyemmäksi.” Nämä ovat lainauksia ”Seksuaalisesta hyväksikäytöstä toipuminen” -ohjelmaan osallistuneilta. Kyseessä on ryhmälähtöinen lähestymistapa, jonka Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on ottanut käyttöön Euroopassa vuodesta 2021 alkaen.

Kesäkuussa 2021 Euroopan vyöhykkeen perhepalvelujen toimisto aloitti ”Seksuaalisesta hyväksikäytöstä toipuminen” -ohjelman ensimmäisen kerran Yhdysvaltain ulkopuolella saatuaan kuulla tietystä hyväksikäyttötapauksesta Euroopassa ja siitä suuresta vaikutuksesta, joka sillä oli tähän henkilöön ja hänen perheeseensä.

Ryhmän johtajan opas ”Seksuaalisesta hyväksikäytöstä toipuminen” -ohjelmaan.

Perhepalvelut on Yhdysvalloissa laatinut ja ottanut käyttöön yksilötasolla toimivan ”Seksuaalisesta hyväksikäytöstä toipuminen” -ohjelman. Sitten tehtiin päätös alkaa tuoda tämä ohjelma ja sovittaa se kirkon jäsenten tarpeisiin Euroopassa.

Verkossa toimiva suljettu ryhmä järjestettiin englantia puhuville sisarille kaikkialla Euroopassa. Ensimmäisiä ryhmiä johtivat June Ferreira, neuvoja ja psykoterapeutti Yhdistyneestä kuningaskunnasta, ja sisar Lizbeth Rencher, vanhempi lähetyssaarnaaja ja laillistettu psykologi.

Tietoisuus ryhmästä on levinnyt kaikkialle Eurooppaan, ja kiinnostus on suurta. Ryhmiä johdetaan nykyään espanjaksi, ranskaksi ja englanniksi. Seuraavalla vuosineljänneksellä ryhmiä on tarjolla suomeksi, portugaliksi, saksaksi ja italiaksi. Kun naiset kirkossa saavat tietää tästä ohjelmasta, he usein huomauttavat, että he ovat odottaneet ja toivoneet evankeliumiin perustuvaa lähestymistapaa, joka auttaisi heitä heidän toipumisprosessissaan.

”Minä opin, että tarvitaan vain yksi askel eteenpäin, että pääsee pois siitä pimeydestä, jossa elin”, yksi osallistuja sanoi. ”Minulla on välineet, jotka suojelevat minua, muuttaakseni elämässäni olevia asioita”, toinen sanoi lopuksi. Suoritettuaan ohjelman yksi henkilö sanoi: ”Vapahtajan sovitus on todellinen, ja Hänet lähetettiin pelastamaan ja parantamaan teidät henkilökohtaisesti, Hän on voimallisempi kuin tuskanne, luottakaa siihen, että sovitus voi todella toimia omalla kohdallanne.”