Kotiinpalanneet lähetyssaarnaajat voimavarana

Lähetyssaarnaajia

Kokouksessaan lokakuussa lähetyskentän johtokunta keskusteli siitä, että lähetystyöstä palanneiden lähetyssaarnaajien osaamista voitaisiin käyttää enemmän hyväksi lähetystyössä täällä Suomessa. Lähetysjohtajan neuvonantaja veli Kervinen ehdotti, että lähetyssaarnaajat kutsuttaisiin neuvostoon, jossa koottaisiin menetelmiä, jotka olivat toimineet hyvin heidän lähetystyössään. Tällä tavoin heidän lähetystyössä oppimansa menetelmät ja opit saataisiin käyttöön täällä Suomessa. Tämä ehdotus tuntui Pyhän Hengen innoittamalta, ja se päätettiin toteuttaa.

Kun lähetysjohtaja Aura keskusteli asiasta vaarnanjohtaja Koiviston kanssa, tämä tarttui asiaan välittömästi ja järjesti ensimmäinen neuvoston Tampereen vaarnan kotiinpalanneille lähetyssaarnaajille Tampereen vaarnakonferenssin yhteyteen 4.11.2017. Kokoukseen osallistui 18 kotiinpalannutta lähetyssaarnaajaa, lähetysjohtaja ja sisar Aura ja Tampereen vaarnan johtokunta

Osallistuminen ja keskustelu oli hyvin innokasta. Lähetyssaarnaajat olivat palvelleet mm. Kreikassa, Bulgariassa, Englannissa, Ruotsissa, Skotlannissa , Kanadassa, Suomessa, Yhdysvalloissa, Japanissa ja Ranskassa. Heillä oli kokemuksia esimerkiksi siitä, miten yhteistyö jäsenten kanssa toimi tai miten ihmiset kiinnostuivat kuuntelemaan heitä sen verran, että Pyhä Henki sai tilaisuuden puhua. Seuraavassa muutamia ideoita, jotka nousivat esiin neuvostossa:

• Erään lähetyskentän slogan oli: ”Be the message” (Sinä olet sanoma). Jäsenillä ei välttämättä ole aikaa työn, perheen, kirkon tehtävien ja harrastusten lisäksi ”lähteä” tekemään lähetystyötä. Lähetystyö on evankeliumin mukaan elämistä kaikessa muussa tekemisessämme.
  • Lähetystyö tarkoittaa peräänantamatonta asennetta, sitä että me teemme lähetystyötä aina siellä missä olemme.
  • Herra valmistaa ihmisiä ottamaan vastaan evankeliumin ja johdattaa jäsenet, lähetyssaarnaajat ja tutkijat yhteen.
  • Lähetyssaarnaajat integroituvat osaksi seurakuntaa, niin että he saavuttavat jäsenten luottamuksen.

Tilaisuus oli Tampereen vaarnan johtokunnan mielestä sillä tavalla rakentava, että neuvostosta päätettiin tehdä jokavuotinen perinne. Vuoden 2018 kevään konferenssissa kutsutaan kokoon kaikki edellisen vuoden aikana kastetut jäsenet ja vuoden 2018 syksyn vaarnakonferenssin yhteydessä kootaan yhteen kaikki lähetyssaarnaajina palvelleet jäsenet.