Omavaraisuus ja kykymme palvella

Sanakirja määrittelee sanan omavarainen seuraavasti: “joka tuottaa itse kulutushyödykkeensä, omilla tuotteillaan toimeentuleva, muista riippumaton”.

Kirkon johtajat ovat vuosikymmenien ajan opettaneet huoltotyön ja omavaraisuuden periaatteita. On tärkeää ymmärtää, että omavaraisuus ei ole itse päämäärä vaan väline päästä lopulliseen tavoitteeseemme tulla enemmän Vapahtajan kaltaiseksi. Hän näytti meille esimerkin palvelusta oman elämänsä aikana, ja kun seuraamme Hänen esimerkkiään, voimme oppia lisää Hänestä ja rakkaudesta lähimmäisiämme kohtaan.

Kun olemme omavaraisia ajallisesti ja hengellisesti, mahdollisuutemme auttaa ja palvella muita ovat hyvät. Palveleminen saattaa olla lasten kasvattamista ja huolenpitoa, apua naapureille tai jäsenille, se voi olla myös palvelemista kirkon eri tehtävissä. Joku voi olla aktiivisesti mukana humanitaarisessa työssä. Se voi olla lähetystyötä temppelissä, nuorten naimattomien aikuisten parissa tms. Meidän kykymme palvella joko lisääntyy tai vähenee sen mukaisesti, kuinka omavaraisia olemme.

Jos ajattelemme perhettä, jossa vanhempien aika ja energia menee täysin perheen elättämiseen, niin heillä ei välttämättä ole aikaa ohjata ja opettaa lapsiaan tai leikkiä ja viettää aikaa heidän kanssaan.

Kun olemme omavaraisia, voimme todella pyrkiä palvelemaan ja siunaamaan muita Vapahtajan kaltaisesti.

Omavaraisuus on yksinkertainen asiakokonaisuus, joka rohkaisee meitä ottamaan vastuun tarpeistamme – fyysisistä, henkisistä, hengellisistä, sosiaalisista ja taloudellisista.

Vanhin Robert D. Halesin ohjeet omavaraisuuden saavuttamiseksi:

• Valmistaudu vaikeitten päivien varalle.
  • Vältä ylivelkaantumista, ole tyytyväinen siihen, mitä sinulla on.
  • Käytä luonnonvaroja viisaasti, älä tuhlaa.
  • Ole kärsivällinen ja vältä äkillisten mielihalujen tyydyttämistä velkaa tai luottoa ottamalla.
  • Valmistaudu tulevaisuuteen laatimalla talousarvio kulujen ja säästämisen suhteen.
  • Noudata omassa ja perheesi elämässä taloussuunnitelmaa.
  • Opeta lapsille viisaita kulutustottumuksia ja auta heitä säästämään tulevaisuuden varalle.
  • Hanki ammatti tai koulutus.
  • Etsi palkitseva työpaikka.
  • Tee työsi parhaalla mahdollisella tavalla ja osoita olevasi työpaikkasi arvoinen.
  • Pyri jatkuvasti oppimaan ja kouluttautumaan lisää.

Kuinka liika velkaantuminen vaikuttaa omavaraisuuteen?

Kun velkaannumme liikaa, luovumme kallisarvoisesta, korvaamattomasta vapaudestamme ja alistumme vapaaehtoisesti orjuuteen. Luovumme ajastamme, energiastamme ja kykyjemme käytöstä voidaksemme maksaa takaisin sen, mitä olemme lainanneet – niistä voimavaroista, joita olisi voitu käyttää itsemme, perheittemme ja muiden hyödyksi.

Koska vapautemme vähenee velkataakan kasvaessa, toivottomuus kuluttaa meitä loppuun fyysisesti, masentaa meitä henkisesti ja kuormittaa meitä hengellisesti. Se vaikuttaa itsetuntoomme, suhteisiin puolisoomme ja lapsiimme, suhteisiin ystäviimme ja naapureihimme ja lopulta myös suhteeseemme Herraan.

Hengellinen omavaraisuus

Hengellinen omavaraisuutemme ja luottamuksemme Herraan on osa ajallista omavaraisuuttamme. Kun osoitamme uskoa, rukoilemme, tutkimme pyhiä kirjoituksia, pidämme käskyt, maksamme kymmenykset ja uhrit, voimme olla varmoja siitä, että Pyhä Henki voi ohjata ja opastaa meitä elämässämme. Saamme siunauksia, jotka tulevat käskyjen pitämisestä, ja voimme tuntea rauhaa ja onnea riippumatta olosuhteista ympärillämme.

Kun meistä tulee omavaraisia, olemme valmiita kohtaamaan haasteet luottavaisina ja rauhallisin mielin.

Lähde: https://www.lds.org/manual/basic-principles-of-welfare-and-self-reliance/a-gospel-vision-of-welfare-faith-in-action?lang=eng