Omavaraisuus

Omavaraisuus antaa rauhaa ja varmuutta elämään ja auttaa meitä kohtaamaan aikamme haasteita.

Aineellinen omavaraisuus ei riitä, vaan me tarvitsemme myös hengellistä omavaraisuutta.

Presidentti  Dieter F. Uchtdorf on sanonut:

“Kolikon kahden puolen tavoin ajallinen ja hengellinen ovat erottamattomia.
Kaiken elämän Antaja on julistanut: ‘Kaikki on minulle hengellistä, enkä minä ole milloinkaan antanut teille ajallista lakia.’ Minulle se tarkoittaa, että ‘hengellinen elämä on ennen kaikkea elämää. Se ei ole pelkästään jotakin, mistä tulee tietää ja mitä tulee tutkia, vaan sitä on tarkoitus elää.” (“Huoltotyötä Herran tavalla”, Liahona, marraskuu 2011, s. 53; kursivointi lisätty.)

Kutsu tulla hengellisesti ja ajallisesti omavaraisiksi on kutsu oppia. Voimme oppia kokemuksen kautta, kun olemme ennakkoluulottomia ja avoimia.

Omavaraisuuden perusta voidaan luoda kahdellatoista periaatteella:

usko Jeesukseen Kristukseen, viisas ajan käyttö, kuuliaisuus, rahankäytön hallitseminen, vastuullinen työ, ongelmien ratkaiseminen, yhtä oleminen ja yhteistyö, kommunikointi pyytäen ja kuunnellen, sinnikkyys, nuhteettomuuden osoittaminen, tiedon etsiminen ja koulutuksen hankkiminen sekä keskittyminen tärkeimpään, toimitusten vastaanottamiseen.

Kirkko on julkaissut omavaraisuuteen kannustavia ja ohjaavia oppaita ja videoita itseopiskelun avuksi ja seurakuntien omavaraisuusryhmiä varten.

Suomennetut oppaat löytyvät www.mormonit.fi/omavaraisuusmateriaali

Polkuni kohti omavaraisuutta -opas auttaa arvioimaan omia kehittymistarpeita.

Perustukseni – periaatteita, taitoja ja tapoja on tarkoitettu ryhmien ja yksilöiden avuksi ja sisältää edellä mainitut 12 periaatetta. Oman liikeyrityksen perustaminen ja Työnhakuni -oppaita käytetään omavaraisuusryhmissä.

Englanninkieliset oppaat ja videot löytyvät täältä: https://www.lds.org/topics/pef-self-reliance?lang=eng

Omavaraisuusryhmiin voi ilmoittautua omassa seurakunnassa. Jos ryhmää ei ole, niin ehdota sen perustamista pappeusjohtajallesi.