Oulun piiriin uusi johtokunta

Uusi johtokunta
Oulun piirin uusi johtokunta vasemmalta 1. na Samuel Kuosmanen ja vaimonsa Anu, piirinjohtaja Kimmo Moilanen ja vaimonsa Saria ja 2. na Tommi Sankala ja vaimonsa Katja.

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon Oulun piirin tämänsyksyistä piirikonferenssia vietettiin Oulussa 16.–17.9.2017. Sunnuntaikokouksessa ilmoitettiin piirinjohtaja Ville Kervisen ja hänen neuvonantajiensa Kimmo Moilasen ja Tommi Sankalan vapauttamisesta. Uuteen johtokuntaan kutsuttiin johtajaksi Kimmo Moilanen, 1. neuvonantajaksi Samuel Kuosmanen ja 2. neuvonantajaksi Tommi Sankala.

Veli Kervinen ehti palvella piirinjohtajana 6,5 vuotta rakkaan Leena-vaimonsa tukemana ihmisläheisesti ja merkityksellisesti. Uusi piirinjohtaja, veli Moilanen kuvaili veli Kervisen tyyliä Kristuksen kaltaiseksi johtajuudeksi, joka on yhdistelmä jämäkkyyttä ja rakkautta. Veli Kervinen jatkaa palvelemista lähetyskentän johtokunnassa 2. neuvonantajana.

Tuore piirinjohtaja Kimmo Moilanen on palvellut aiemmin mm. seurakunnanjohtajana, piirinjohtajan neuvonantajana sekä kirjurin tehtävissä. Hänen perheeseensä kuuluu vaimo Saria sekä kuusi lasta. Tuntemuksistaan uutta tehtäväänsä ja perhettään kohtaan veli Moilanen kertoo näin: ”Meidän tulee löytää evankeliumissa iloa matkalta, eikä vain kiiruhtaa eteenpäin kulmat kurtussa. Uskon, että kun evankeliumin ilo ja rakkaus Herraa ja lähimmäisiämme kohtaan näkyy meistä, niin kirkko tulee kasvamaan ja kukoistamaan täällä pohjoisessa Suomessa. Työssäni yrittäjänä sekä perheessäni ja kirkon tehtävissä olen oppinut, että tasapainon löytäminen on välttämätöntä. Kun jokaiselle asialle antaa oman aikansa, Herra innoittaa meitä keskittymään tärkeimpiin asioihin ajallaan, niin että kaikki olennainen elämässä tulee hoidetuksi. Erityistä kiitollisuutta tunnen hyvää ja kaunista vaimoani kohtaan. Hän on tukenut minua tehtävissäni perheenisänä, työelämässä sekä kirkon tehtävissä ja kannustanut minua kehittämään luonnettani enemmän Kristuksen kaltaiseksi.”

Veli Kuosmasen perheeseen kuuluu vaimo Anu ja kolme reipasta lasta. Samuelin palattua lähetystyöstä Samuel ja Anu tapasivat Kultaa ja vihreää -tanssiaisissa syksyllä 2003. Se oli rakkautta ensi silmäyksellä. Anu kuvailee Samuelia näin: ”Samuel on luonteeltaan hyväsydäminen ja auttavainen. Arvostan Samuelissa sitä, että hänellä on voimakas luottamus Jumalaan ja Hänen huolenpitoonsa. Samuel ei murehdi turhia, ja hän osaa nauttia elämästä.” Kun kysyin Samuelilta, mitä hän arvostaa erityisesti vaimossaan, hän vastasi: ”Yksi vaimoni erityispiirteistä, jota hänessä rakastan, on päättäväisyys. Kun hän sai nuoruudessaan todistuksen Mormonin kirjan vahvistavasta vaikutuksesta elämässään, hän on siitä asti lukenut sitä päivittäin. Anu on ollut minulle hieno esimerkki Herran asettamisesta etusijalle.”

Veli Sankalan perheeseen kuuluu vaimo Katja ja neljä kaunista tytärtä sekä yksi tuore vävy. Veli Sankala oli itse asiassa veli Moilasen koulukaveri: tämä upea tarina ansaitsisi oman juttunsa, mutta lyhyesti sanottuna kirkon piirissä varttunut Tommi otti yksinäisen luokkatoverinsa Kimmon mukaan kaveripiiriinsä, kertoi hänelle evankeliumista ja toi kirkkoon hänet sekä tulevan vaimonsa Katjan, joka myös oli samalla luokalla. Kaiken takanahan on tunnetusti nainen, ja Tommi antaa suuren arvon vaimolleen Katjalle: ”Katjassa arvostan erityisesti suurta omavaraisuutta, jonka hän on saavuttanut. Pyhien kirjoitusten ja ompelukoneen lisäksi hän osaa käyttää myös vasaraa, käynnistyskaapeleita ja puutarhatyökaluja. Hänellä on luja todistus palautetusta evankeliumista. Ahkeruuden ja yrittämisen kautta hän on hyvä lähes kaikessa mihin ryhtyy.”

Nyt kaikki kolme vanhaa koulukaveria palvelevat yhdessä piirin tehtävissä. Katja palvelee piirin apujärjestöjen johtajana ja Tommi Kimmon neuvonantajana. Heidän tarinansa on hyvä muistutus siitä, miten arvaamattoman suuri vaikutus evankeliumin jakamisella voi olla.

Uusi johtokunta perheineen
Oulun piirin uuden johtokunnan jäsenet perheineen vasemmalta Kuosmasen perhe, Moilasen perhe ja Sankalan perhe sekä Maria ja Timi Vorimo.