Perhe – julistus maailmalle

Perhe
Myöhempien aikojen pyhät uskovat, että avioliitto ja perhe kuuluvat taivaallisen Isämme suunnitelmaan lapsiaan varten.

Perhe – julistus maailmalle” on asiakirja, jossa julistetaan, mitä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko opettaa avioliitosta, lapsista ja perheestä (Liahona, marraskuu 2010, s. 129). Kun aiempi kirkon presidentti Gordon B. Hinckley luki ensimmäisen kerran perhejulistuksen yli 20 vuotta sitten, kirkon jäsenet olivat kiitollisia sen yksinkertaisista ja selkeistä perhettä koskevista opetuksista. Nykyään enemmän kuin koskaan Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet arvostavat perhejulistusta sekä syvällisenä että kipeästi kaivattuna ilmoituksena, jossa julistetaan avioliittoa ja perhettä koskevat Jumalan mittapuut alati muuttuvassa maailmassa (ks. Bonnie L. Oscarson, ”Perhejulistuksen puolustajia”, Liahona, toukokuu 2015, s. 14–15). Lue lisää tietoa siitä, mikä on myöhempien aikojen pyhien käsitys avioliitosta ja perheestä.

Mitä ”Perhe – julistus maailmalle” opettaa?

Perhejulistuksessa on erityisiä neuvoja aviomiehille, vaimoille, äideille ja isille. Siinä opetetaan, että ”avioliitto miehen ja naisen välillä on Jumalan säätämä ja että perhe on keskeisellä sijalla Luojan suunnitelmassa Hänen lastensa iankaikkiseksi päämääräksi” (”Perhe – julistus maailmalle”, s. 129). Siinä opetetaan myös, että ennen syntymäämme me tunsimme Jumalan iankaikkisena Isänämme ja että Jumalan suunnitelma lastensa edistymiseksi edellytti sitä, että me tulemme maan päälle, saamme fyysisen ruumiin ja meillä on kuolemamme jälkeen mahdollisuus palata elämään Hänen ja perheemme kanssa (ks. ”Perhe – julistus maailmalle”, s. 129). Perhejulistuksen opetusten tarkoituksena on auttaa kaikkia perheitä – ei pelkästään myöhempien aikojen pyhien perheitä – olemaan onnellisia.

Mitä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet todella uskovat avioliitosta?

Myöhempien aikojen pyhät uskovat, että avioliitto miehen ja naisen välillä on välttämätön osa Jumalan suunnitelmaa lapsiaan varten. He uskovat myös, että ”aviomiehellä ja vaimolla on vakava velvollisuus rakastaa toinen toistaan ja huolehtia toisistaan” (”Perhe – julistus maailmalle”, s. 129). Myöhempien aikojen pyhille ”onnistuneet avioliitot ja perheet perustuvat uskon, rukouksen, parannuksen, anteeksiannon, kunnioituksen, rakkauden, myötätunnon, työn ja tervehenkisen virkistystoiminnan periaatteille ja säilyvät näitä periaatteita noudattamalla” (”Perhe – julistus maailmalle”, s. 129). Myöhempien aikojen pyhät uskovat, että puolisoiden tulee auttaa toisiaan tasavertaisina kumppaneina ja että ne, jotka eivät pidä huolta perheestään, jotka syyllistyvät aviorikokseen tai kohtelevat pahasti puolisoaan tai lapsiaan, ovat valinnoistaan vastuussa Jumalalle (ks. ”Perhe – julistus maailmalle”, s. 129).

Mitä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet todella uskovat lapsista ja perheestä?

Myöhempien aikojen pyhät uskovat perhejulistuksen opetukseen, että ”lapsilla on oikeus syntyä avioliitossa” (”Perhe – julistus maailmalle”, s. 129). Myöhempien aikojen pyhät uskovat myös, että ”lapset ovat Herran lahja” (Psalmien kirja 127:3), mikä tarkoittaa, että lapset ovat Jumalalta saatu siunaus. Myöhempien aikojen pyhille vanhemmuus on pyhä vastuu, ja vanhempien tulee ”kasvattaa lapsensa rakkaudessa ja vanhurskaudessa, huolehtia heidän fyysisistä ja hengellisistä tarpeistaan ja opettaa heitä rakastamaan ja palvelemaan toisiaan, noudattamaan Jumalan käskyjä ja olemaan lainkuuliaisia kansalaisia, missä tahansa he asuvatkin” (”Perhe – julistus maailmalle”, s. 129). Perhevelvollisuudet ovat myöhempien aikojen pyhille erittäin tärkeitä.

Kuinka voin oppia lisää siitä, mihin Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet uskovat?

Myöhempien aikojen pyhät uskovat, että perhe on paitsi velvoite myös suuri siunaus. Mahdollisuus kuulua perheeseen on ilmaus Jumalan rakkaudesta meitä kohtaan, ja Jumala on antanut meille perheen ”auttaakseen meitä tulemaan sellaisiksi kuin Hän haluaa meidän olevan” (Matthew Neeley, ”The Family Is of God”, Friend, lokakuu 2008, s. 28–29). Opi lisää siitä, mihin Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet uskovat ja mikä on Jumalan suunnitelma sinua ja perhettäsi varten, sivustolla tulkaakristuksenluokse.org.