Samuel ja Anna-Maria Koivisto lähetysjohtajapariskunnaksi Bulgariaan

Koivistot

Samuel Koivisto, 51, ja Anna-Maria (Annukka) Koivisto, 52, ovat juuri vapautuneet turkin kielen tunniltaan ennen puhelinhaastatteluamme.

”Merhaba!” vastaa Annukka heti kun kysyn, miten turkiksi tervehditään.

Koivistot ovat opiskelleet tänä keväänä ahkerasti bulgariaa ja turkkia. Heidät on kutsuttu palvelemaan lähetysjohtajapariskuntana Bulgarian/Keski-Euraasian lähetyskentällä heinäkuusta 2020 alkaen. Lähetyskentän alueeseen kuuluvat Bulgaria ja Turkki, ja sen lähetyssaarnaajat puhuvat kolmea Koivistoille entuudestaan tuntematonta kieltä.

”Meiltä kysyttiin yllättäen viime syksynä, olisimmeko halukkaita palvelemaan lähetysjohtajapariskuntana. Vastasimme meitä puhutelleelle vanhin Dale G. Renlundille myöntävästi. Kuukauden kuluttua siitä presidentti Dallin H. Oaks kutsui meidät tehtävään. Siinä vaiheessa emme vielä tienneet, missä tulisimme palvelemaan.

Arvelimme, että meidät kutsuttaisiin Suomeen tai Ruotsiin, mutta myöhemmin saamamme kutsukirje sisälsikin suuren yllätyksen. Tulemme palvelemaan Bulgariassa ja johtamaan bulgarian-, turkin- ja persiankielisiä lähetyssaarnaajia”, veli Koivisto kertoo.

Koivistojen kodissa Jyväskylässä on jo yksi huone täynnä pakattuja muuttolaatikoita. Veli ja sisar Koivisto muuttavat Bulgarian pääkaupunkiin Sofiaan kesä-heinäkuun vaihteessa. He ovat ensimmäinen suomalainen aviopari, joka on kutsuttu lähetysjohtajapariskunnaksi Suomen ulkopuolelle. Tehtävän kesto on kolme vuotta.

”Muutto tuntuu nyt konkreettiselta”, sisar Koivisto sanoo. Lähetystyötehtävän kautta tunnen saavani itselleni laajennetun perheen, jonka kanssa voimme kasvaa Kristuksen todellisiksi opetuslapsiksi ja kehittää Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia rakastamalla ja palvelemalla yhdessä”, hän sanoo.

Veli Koivisto kertoo olevansa innoissaan uudesta tehtävästään ja siitä, että saa palvella yhdessä vaimonsa kanssa.

”Tämä tuntuu suurelta seikkailulta. Herra antaa meille välillä tehtäviä, jotka saattavat tuntua erityisen haasteellisilta. Luotamme kuitenkin siihen, että Herra auttaa meitä, kun teemme oman osamme ja asennoidumme tehtäviimme kuten Nefi, esim. kohdissa 1. Nefi 3:7 ja 1. Nefi 17:7–9.”

Koivistot ovat valmistautuneet lähetystyötehtäväänsä tämän kevään aikana viikoittaisilla videokoulutuksilla ja itseopiskelumateriaalien välityksellä. Tämän lisäksi hyvänä apuna ovat olleet mm. paikallisten lähetyssaarnaajasisarten pitämät Saarnatkaa minun evankeliumiani -oppiaiheet sekä keskustelut perheen parissa. Koivistoilla on kolme lasta, joiden omat lähetystyökokemukset Kreikasta, Yhdysvalloista ja Ruotsista ovat vielä tuoreessa muistissa, ja ne ovat antaneet vanhemmille tärkeitä eväitä ja näkökulmia.

Veli Koivisto on edellisessä tehtävässään Tampereen vaarnan johtajana saanut seurata aitiopaikalta neljää Suomen lähetysjohtajaparia ja sitä, kuinka parit Brown, Rawlings, Watson ja Aura ovat tehneet erinomaista työtä yhdessä lähetyssaarnaajien ja jäsenten kanssa.

”Nautin heidän lähetystyöhengestään ja innostuksestaan. Yksi lähetysjohtaja Rawlingsin opetuksista jäi erityisesti mieleeni: ’Tehkäämme iloisin mielin kaikki, mikä on meidän vallassamme; ja pysykäämme sitten sijoillamme täysin varmoina saadaksemme nähdä Jumalan pelastuksen ja hänen käsivartensa ilmoittamisen’ (OL 123:17). Olen pyrkinyt elämään tämän opetuksen mukaan”, veli Koivisto sanoo.

Koivistot odottavat innolla omaa vuoroaan palvella ja mahdollisuutta kasvaa ja kehittyä tekemällä yhteistyötä lähetyssaarnaajien ja jäsenten kanssa. He ovat saaneet tietää, että alueella, jolla he tulevat palvelemaan, tulee tällä hetkellä paljon suoria yhteydenottoja ihmisiltä, jotka ovat kiinnostuneita kuulemaan evankeliumista.

”Tiedämme, että taivaan Isä rakastaa kaikkia lapsiaan ja haluaa meidän jokaisen parasta. Tämä on Herran työtä. Hän ohjaa ja auttaa siinä”, sisar Koivisto sanoo.

Sisar ja veli Koivisto tapasivat toisensa lukiossa. Veli Koivisto palveli nuorena lähetyssaarnaajana Toronton lähetyskentällä Kanadassa. Sisar Koivisto liittyi kirkon jäseneksi nuorena aikuisena. Naimisiin mentyään he muuttivat Ruotsiin, missä sisar Koivisto työskenteli kirkon aluetoimistossa Göteborgissa. Suomeen palattuaan hän on toiminut työelämässä IT-alalla ja kirkossa mm. seminaarin- ja instituutinopettajana sekä eri apujärjestöjen johtokunnissa. Veli Koivisto on työskennellyt IT-alalla ja kiinteistöalalla ja palvellut kirkossa mm. seurakunnan lähetystyönjohtajana, ylipappien ryhmän johtajana ja vaarnanjohtajana.