Sunnuntain aamukokoukseen sisältyy maailmanlaajuinen juhlakokous ja Hoosianna-huuto

Konferenssi

Alkuperäinen artikkeli

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon presidentti Russell M. Nelson ilmoitti lauantaiaamuna 4. huhtikuuta 2020, että yleiskonferenssin sunnuntain aamukokouksen yhdestä osuudesta tulee maailmanlaajuinen juhlakokous, kun hän johtaa pyhät Hoosianna-huutoon.

”Rukoilemme, että tämä konferenssi tulee olemaan mieleenpainuva ja unohtumaton niiden puheiden ansiosta, joita kuulette, niiden ainutlaatuisten ilmoitusten ansiosta, joita annetaan, ja niiden kokemusten ansiosta, joihin teidät kutsutaan osallistumaan”, presidentti Nelson sanoi kirkon toimistorakennuksen auditorion puhujakorokkeelta. ”Esimerkiksi sunnuntain aamukokouksen päätteeksi kokoonnumme maailmanlaajuiseen juhlakokoukseen, jolloin johdan teitä pyhään Hoosianna-huutoon. Rukoilemme, että tämä tulee olemaan teille hengellisenä kohokohtana, kun ilmaisemme maailmanlaajuisesti yhteen ääneen syvällisen kiitollisuutemme Isälle Jumalalle ja Hänen rakkaalle Pojalleen ylistäen Heitä tällä ainutlaatuisella tavalla.”

Mikä on juhlakokous?

Juhlakokoukset ovat erityisiä pyhiä kokouksia, joita pidetään useita eri pyhiä tarkoituksia varten. Niiden edellytyksenä on, että myöhempien aikojen pyhät tuovat kokoukseen mukanaan ylevän hengellisyyden tunteen. Näitä juhlakokouksia on pidetty hyväksyttäessä uusi kirkon presidentti, vihittäessä temppeli tai jokin muu merkittävä rakennus (kuten konferenssikeskus), esiteltäessä uusia pyhiä kirjoituksia, opetettaessa pappeusjohtajia sekä muissa erityisissä kokoontumisissa. Sunnuntaiaamun juhlakokouksen erityistä tarkoitusta Hoosianna-huudon lisäksi käsittelee presidentti Nelson puheessaan.

Mikä on Hoosianna-huuto?

Hoosianna-huuto on tapa, jolla myöhempien aikojen pyhät ilmaisevat arvostusta ja ylistystä Isälle Jumalalle ja Hänen Pojalleen Jeesukselle Kristukselle. Tämä on erityisen merkittävä toimi, joka tapahtuu kirkon juhlistaessa Joseph Smithin ensimmäisen näyn ja Jumalan näkemisen kaksisataavuotisjuhlaa.

Huuto on vertauskuvana siitä, kuinka ihmisjoukko otti Jeesuksen vastaan Hänen saapuessaan riemusaatossa Jerusalemiin elämänsä viimeisellä viikolla. ”Hoosianna, Daavidin poika! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä! Hoosianna korkeuksissa!” Uuden testamentin aikakirja kertoo.

Vuonna 1892 järjestetystä Suolajärven temppelin lakikiviseremoniasta lähtien Hoosianna-huuto on tapahtunut heiluttaen valkoista nenäliinaa. ”Tätä pyhää kokemusta varten käytämme puhtaita valkoisia nenäliinoja”, presidentti Nelson selitti lauantaiaamuna. ”Mutta ellei teillä ole sellaista, voitte yksinkertaisesti heiluttaa kättänne.”

Sunnuntain Hoosianna-huudon päätteeksi kuulijakunta laulaa yhdessä ”Nyt liekkinä loistavi Henki Herran”, kuten tehtiin Kirtlandin temppelin vihkimistilaisuudessa.