Tapaa mormonilähetyssaarnaajat

Lähetyssaarnaajat

Mitä on mormonismi?

Jos olet kuten useimmat ihmiset, jotka ovat kuulleet mormoneista, sinua luultavasti kiinnostaa, millaisia mormonit todella ovat. Monet ihmiset eivät tiedä, että mormonikirkon virallinen nimi on Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko, ja jotkut ihmiset pitävät erheellisesti mormonismia pelkästään amerikkalaisena uskontona. Itse asiassa eri puolilla maailmaa on miljoonia kirkon jäseniä ja kymmeniätuhansia lähetyssaarnaajia (ks. ”Maailmanlaajuinen kirkko”, Tilastotietoja, mormonienuutishuone.fi). Mormonit palvelevat Jeesusta Kristusta ja pitävät Häntä Herranaan ja Vapahtajanaan.

On todennäköistä, että maassasi ja jopa kotikaupungissasi on Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseniä ja lähetyssaarnaajia. Jos näet kaksi siististi pukeutunutta nuorta miestä tai nuorta naista nimikyltti rinnassaan pyöräilemässä lähistöllä, on hyvin mahdollista, että he ovat mormonilähetyssaarnaajia.

Keitä ovat mormonilähetyssaarnaajat?

Mormonilähetyssaarnaajat eli myöhempien aikojen pyhien lähetyssaarnaajat ovat Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon tavallisia jäseniä, jotka ovat päättäneet käyttää puolitoista tai kaksi vuotta elämästään opettamalla kokoaikaisesti muille Jeesuksen Kristuksen evankeliumia. Myöhempien aikojen pyhien lähetyssaarnaajat, jotka tekevät tätä vapaaehtoistyötä palkatta, ovat tahtoneet olla Jeesuksen Kristuksen palvelijoita.

Useimmat lähetyssaarnaajat ovat naimattomia nuoria miehiä ja naisia, iältään 18–25-vuotiaita. Toisinaan myös eläkkeellä olevat avioparit haluavat palvella lähetystyössä. Kaikilla mormonilähetyssaarnaajilla on nimikyltti (jossa on lähetyssaarnaajan nimi sekä kirkon nimi), mutta kaikki lähetyssaarnaajat eivät pyöräile. Jotkut heistä ajavat autolla tai kävelevät tai käyttävät julkisia kulkuvälineitä (ks. ”10 Things to Know about Mormon Missionaries”, mormon.org/chat).

Millainen on lähetyssaarnaajan päivä?

Myöhempien aikojen pyhiin kuuluvat lähetyssaarnaajat työskentelevät vähintään kahden hengen ryhminä. Näitä yhdessä toimivia lähetyssaarnaajia sanotaan tovereiksi. Lähetyssaarnaajatoverit asuvat yhdessä ja työskentelevät yhdessä – ja lähetystyö on kovaa työtä!

Mormonilähetyssaarnaajien aikataulu vaihtelee sen maan kulttuurin mukaan, jossa he palvelevat. Lähetyssaarnaajat tekevät kuitenkin samantyyppisiä asioita, vaikka he saattavatkin tehdä niitä eri aikoihin päivästä. Tyypilliseen päivään kuuluu se, että lähetyssaarnaajat heräävät aikaisin rukoilemaan ja harrastamaan liikuntaa ja sitten opiskelevat Raamattua, Mormonin kirjaa ja muita pyhiä kirjoituksia sekä kirkon aineistoa. Jos lähetyssaarnaajat palvelevat maassa, jossa puhutaan kieltä, joka ei ole heidän äidinkielensä, he käyttävät aikaa myös kyseisen maan kielen opiskeluun (ks. ”Lisää joustavuutta ilmoitettu mormonilähetyssaarnaajien päivittäiseen aikatauluun”, mormonienuutishuone.fi). Muun osan päivästä he käyttävät lähetyssaarnaajan työnsä tärkeimpään osuuteen: he opettavat ihmisille Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan sekä palvelevat muita. Ahkeran työpäivän jälkeen lähetyssaarnaajat palaavat kotiin valmiina tekemään samoja asioita taas seuraavana päivänä.

Miksi lähetyssaarnaajat tekevät sitä, mitä tekevät?

Myöhempien aikojen pyhien lähetyssaarnaajat palvelevat, koska he rakastavat Jumalaa ja lähimmäisiään. He eivät saa palkkaa palvelemisestaan. He uskovat vilpittömästi, että Jumala rakastaa lapsiaan ja haluaa lastensa oppivan Hänestä. He haluavat auttaa ihmisiä löytämään mielekkyyttä, tarkoitusta ja suuntaa elämälleen. He haluavat myös auttaa ihmisiä tuntemaan iloa, joka tulee Jumalan käskyjen noudattamisesta. Opi lisää mormonismista ja siitä, kuinka voit tavata mormonilähetyssaarnaajat paikkakunnallasi, sivustolla mormon.org.

Lähetyssaarnaaja