Uskon kautta omavaraiseksi

Ilmoituksessa Joseph Smithille Jumala käski kirkkoa pysymään “riippumattomana kaikista muista luoduista selestisen maailman alapuolella” (OL 78:14). Sama omavaraisuuden periaate pätee meihin yksilöinäkin. Omassa elämässäni usko Jeesukseen Kristukseen on ollut avainasemassa harjoitellessani omavaraisuutta.

Usko Kristukseen on evankeliumin ensimmäinen periaate ja luo perustan kaikelle muulle oppimiselle. Usko auttaa minua elämään evankeliumin mukaan, mikä puolestaan opettaa lisää Jumalan suunnitelmasta lapsilleen. Perusteellisin oppihan tulee omasta kokemuksesta. Usko auttaa minua myös pysymään vahvana vastoinkäymisten keskellä. Kun keskitän uskoni ja ajatukseni Kristukseen, kasvan hengellisessä omavaraisuudessa ja voin pyrkiä auttamaan muita heidän kohdatessaan hengellisiä haasteita.

Vähemmän itsestäänselvää on, kuinka usko Kristukseen auttaa meitä ajallisessa omavaraisuudessa. On tärkeää muistaa, kuinka omavaraisuus ei poista riippuvuuttamme Jumalasta. Paradoksaalisesti kasvava ajallinen omavaraisuus voi merkitä vähemmän luottamista omiin kykyihimme ja omaisuuteemme. Sen sijaan edistymme luottamuksessamme Herraan ja Hänen lupauksiinsa.

Konkreettinen esimerkki uskon ja ajallisen omavaraisuuden yhteydestä ovat lahjoitukset puutteenalaisten auttamiseen. Kun menetin työpaikkani ja perheemme alkoi elää säästöillä etsiessäni uutta työtä, mietimme, paljonko maksaa paastouhreja. Nämä ovat kuukausittainen lahjoitus, joka kirkon jäseniä kannustetaan tekemään, jotta kirkko voi tukea muita elämän perustarpeiden kanssa. Harkinnan ja rukouksen jälkeen tunsimme, että olisi viisasta edelleen maksaa runsaat paastouhrit. Näin pyrimme osoittamaan kiitollisuutta siunauksistamme ja uskoa Herran lupauksiin pitää huolta meistä.

Ajatellessani uskoa ja ajallista omavaraisuutta, mieleeni tuli Jeesuksen opetus vuorisaarnassa: “Älkää siis murehtiko: 'Mitä me nyt syömme?' tai 'Mitä me juomme?' tai 'Mistä me saamme vaatteet?' Tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne tietää kyllä, että te tarvitsette kaikkea tätä. Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin.” (Matt. 6:31–33). Jos uskon Herran lupauksiin niin paljon, että laitan Hänen työnsä ja tahtonsa etusijalle vaikeinakin taloudellisina aikoina, Hän antaa meille kaiken mitä tarvitsemme.

En ole vielä löytänyt uutta pysyvää työpaikkaa, mutta Herran Henki on tuonut levollisen rauhan tunteen siitä, että kaikki tulee järjestymään. Luottamukseni Herraan vapauttaa minut pelosta ja auttaa tietämään, että Hänen avullaan voimme perheenä olla omavaraisia, sekä hengellisesti että ajallisesti.